|
Зміст і структура аграрної політики
Тема 2. Зміст і структура аграрної політики 1. Етапи аграрної політики 2. Цілі аграрної політики 3. Аграрна структура і її елементи 1. Аграрна політика включає наступні важливі складові: 1. Розробку науково обґрунтованих концепцій розвитку аграрного сектору Вони формуються на основі об’єктивних економічних законів, глибокого і всебічного аналізу стану сільського господарства і господарського механізму вцілому, можливостей розвитку виробничих сил і виробничих відносин, потреб суспільства. 2. Визначення приоритетних напрямків розвитку галузей агропромислового виробництва Визначаються вони на перспективу і на поточний період з врахуванням природно-кліматичних умов, виробничих можливостей окремих регіонів, розміщення населення по територіях. 3. Розробка міроприємств по фінансовому забезпеченню Вони вирішують економічні і соціальні задачі села. 4. Здійснення практичних дій, які спрямовані на досягнення поставлених цілей з врахуванням вибраних шляхів їх досягнення, внутрішніх і міжнародних факторів, соціальних особливостей села. Вони включають: проведення земельної реформи, розвиток інфраструктури, розширення свободи підприємницької діяльності і обмеження монополізму. Єдність цих 4-х напрямків формує зміст аграрної політики. Безперспективна АП – це політика, яка не має головної концепції і орієнтована не на перспективу, а на вирішення поточних проблем. Нереальна АП – це політика, яка обмежується лише розробкою концепцій і основних напрямків реалізації аграрних перетворень без підтримки їх практичними діями з боку держави. Успішна АП – це політика, яка в процесі розробки і реалізації проходить 3 етапи. Етапи формування успішної АП: · Розробка науково обґрунтованих концепцій розвитку аграрної економіки (на основі вивчення дії економічних законів і специфіки їх прояву в сільському господарстві. Одночасно проводиться аналіз стану економічного розвитку села, різних секторів і сфер діяльності їх суб’єктів) · Визначення основних напрямків розвитку аграрних відносин на найближчі 3-5 років і на календарний рік. На цьому етапі слід відмітити тенденції, які вже склались і рівень розвитку аграрної економіки, потенційні можливості стабілізації і зростання аграрного виробництва, а також фактори економічного і соціального розвитку села. · Розробка практичних міроприємств по реалізації запланованих напрямків розвитку аграрних відносин в українському суспільстві. В залежності від тривалості періоду і характеру вирішуваних завдань аграрна політика поділяється на аграрну стратегію і аграрну тактику. Аграрна стратегія включає: - прогнозування основних тенденцій розвитку АПК - формує концепції його перетворення, принципи організації аграрних відносин Аграрна тактика – курс на вирішення конкретних задач конкретного етапу розвитку агропромислового виробництва і задоволення потреб населення в продуктах харчування, а виробничої сфери в сировині на поточний момент, на близьку перспективу шляхом своєчасної зміни шляхів організації господарських зв’язків, перегрупування ресурсів. Засобами аграрної політики являються: політика аграрного ринку і аграрно-цінова політика; аграрно-структурна політика; аграрно-кредитна політика; аграрно-соціальна політика; аграрно-економічна політика. 2. В сучасних умовах цілі аграрної політики змінились в зв’язку з переходом аграрних підприємств (в минулому соціалістичних країн) до ринкової економіки. В зв’язку з цим необхідні: · досконалі закони про земельні відносини; · визначення рівня участі держави в інвестиційній підтримці аграрного виробництва; · проведення структурних перетворень в аграрному секторі; · розвиток інфраструктури на селі в відтворенні з вимогами ринку. Більш сильна орієнтація на ринок спостерігається в аграрно-політичних цілях країн Євросоюзу: · підвищення продуктивності сільського господарства шляхом підтримки технічного процесу, раціоналізації сільськогосподарського виробництва і максимального використання виробничих факторів, особливо робочої сили; · гарантія селянину достойного життя шляхом підвищення доходів на душу населення; · стабілізація ринків; · забезпечення постачання населення продуктами харчування; · слідкування за постачанням товарів за помірними цінами. Успіхи у досягненні цілей аграрної політики в основному залежать від того, наскільки успішно застосовуються економічні регулятори аграрної економіки, включаючи цінові, трудові, податкові, кредитні, бюджетні, інвестиційні і ін. Перша умова досягнення цілей аграрної політики – земельна реформа: - удосконалення різних форм володіння землею; - розробка мір підвищення продуктивності землі; - раціональний землеустрій; - ефективне використання і зберігання земельних ресурсів. Друга умова – розвиток ринкової інфраструктури: - забезпечення доступності інформації про стан ринків, цін, види обладнання, ресурси, товари тощо; - розширення фірмової роздрібної торгівлі; - формування гуртових ринків по реалізації сільськогосподарської продукції; - формування товарних бірж сільськогосподарської сировини. Третя умова – розширення державних мір - формування у товаровиробника почуття господаря; - пропонування права самостійно виробляти і реалізувати вироблену продукцію на вільному ринку чи державним організаціям по заключених контрактах - формування 2-х джерел реалізації продукції: вільний продаж за відносно високими цінами, але з комерційним ризиком; гарантований збут за більш низькими цінами. В ринковій економіці аграрна політика реалізується через багато чисельні її носії, які представляють різні інтереси, виконують різні завдання, володіють різною компетенцією. Виділяють прямі носії аграрної політики і носії впливу на аграрну політику. Прямі носії аграрної політики – це особи, інстанції, які володіють законним правом приймати аграрно-політичні рішення і здійснювати аграрно-політичні міроприємства. Сюди відносяться: · державні законодавчі і виконавчі органи: парламент, уряд, адміністрація · напівдержавні установи і організації (сільськогосподарські палати в ФРГ) · (при визначених обставинах) приватні організації, об’єднання, коли у відповідності з законом їм доручено вирішувати визначені завдання.
←Попередня
Наступна→
1
2
Зміст і структура аграрної політики
3
з
5
на основі
2
оцінок від
2
користувачів
|