|
Реформування земельних і майнових відносин власності
Тема 4. Реформування земельних і майнових відносин власності 1. Земельний кодекс – фундамент реформування земельних відносин 2. Сутність паювання землі і майна 3. Оренда землі 1. Земля – це природний ресурс, що даний самою природою і може бути використаний для виробництва товарів і послуг. Як фактор виробництва земля має певні особливості: 1. вона має необмежений термін придатності і не відновлювана за бажанням (кількість обмежена); 2. за походженням є природним фактором, а не продуктом людської праці; 3. не піддається пересуванню, вільному переведенню з однієї галузі в іншу; 4. при раціональній експлуатації не лише не зменшує, а й підвищує свою продуктивність. З 15.03.91 почала ходу земельна реформа, а через 10 років ми отримали затверджений Президентом України Земельний кодекс. Земельний кодекс – це прекрасний фундамент для реформування АПК, це правова основа всього селянського життя-буття і господарювання на власній землі, який визначає: · склад земель, віднесення їх до категорій та переведення з однієї категорії в іншу; · форми власності на землю; · порядок володіння, користування та розпорядження землею; · компетенцію різних органів влади у сфері регулювання земельних відносин; · порядок передачі землі у власність і надання їх у користування; · умови припинення та переходу прав на землю; · основні положення оренди землі; · плату за придбання землі у власність. Земельний податок4 · права і зобов’язання власників землі та землекористувачів; · сутність і цільове призначення земельного кадастру; · відповідальність за порушення земельного законодавства. Згідно з Земельним Кодексом України: - земля повинна стати об’єктом правових і фінансових відносин; - селянин стає власником земельної частки (паю), приватизація сільськогосподарських земель орієнтована не лише на трудівників ферм і полів, але й працівників соціальної сфери; - до 2010 р. оренду землі передбачено в розмірі не більше 100 га, дозволена суборенда; - до 2005 р. ринок землі заборонено; - підвищено норму безоплатної передачі земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства до 2 га; - земельний кадастр – основа оцінки, продажу і обороту землі; - ставки земельного податку з 1 га с.-г. угідь встановлюються для ріллі, сіножатей і пасовищ 0,1% від їх грошової оцінки, а для багаторічних насаджень – 0,03%; - землі с.-г. призначення не можуть передаватись у власність іноземним громадянам, особам без громадянства, іноземним юридичним особам і державам; - передбачені економічні аспекти: соціальний захист сільського населення, знаходження ефективного господаря, залучення інвестицій; - започатковано поняття “сервіт у ту” – обмеження щодо безоплатного або платного користування чужою ділянкою (складається угода); - започатковано поняття “консеціонера” – передача природних монополій, включаючи вартість землі; - врегульовані відносини добросусідства; - визначені землі рекреаційного призначення – землі, які використовуються для організації відпочинку населення; Після підписання Земельної конституції (земельного кодексу) – головним завданням аграрної політики було – здобути повну перемогу у свідомості людей, переконати всіх селян і кожного окремо, що тепер назріла необхідність, щоб земля запрацювала як капітал , щоб відбулася капіталізація землі, щоб був постійний рух грошей навколо неї. А для цього потрібно активно спонукати банківський, інвестиційний капітал. З цього головного завдання аграрної політики випливає наступне – реалізація технічної політики . Насамперед земля має стати заставою. А для цього треба знати скільки коштує гектар українського чорнозему (в середньому не менше 20 000 дол., за різними оцінками, залежно від кадастру, розміщення від 7 до 50 000 дол.) Наступне завдання – ринок. В Україні є потенціал перевиробництва с.-г. продукції та сировини, тож необхідно постійно і наполегливо лобіювати інтереси українських виробників на зовнішніх ринках. Також диктатура технологій – але не адміністративним шляхом, а публічно через науку і школи досвіду. 2. Після того як колгоспи і радгоспи було перетворено на колективні сільськогосподарські підприємства (КСП), а землю передано з державної в колективну власність КСП, кожний член господарства отримав право на її умовну частину – земельну частку (пай). При цьому земельних часток не виділяли в натурі, бо земельний пай це ще не конкретна ділянка, а тільки право громадянина (члена КСП) на виділення її із масиву земель КСП. Таке право засвідчував спеціальний документ – земельний сертифікат. Земельний сертифікат – це документ, який засвідчує право особи на земельну частку і містить відомості про її вартість та розмір в умовних гектарах. Отримавши такий документ, громадянин ще не знає, де конкретно міститься його частка землі і не може її самостійно обробляти. Земельний сертифікат дійсний доти, поки не буде виділено земельний пай в натурі і тоді його слід обміняти на державний акт на право власності на землю. Державний акт – це документ, який засвідчує, що особа, якій його видано, є повноправним власником земельної ділянки. Державні акти на право приватної власності видає відповідна місцева рада. В державному акті визначено розмір, місцеположення, межі ділянки і містить її схему, вказане цільове призначення ділянки (товарне сільськогосподарське виробництво, фермерське господарство). Указом Президента України “Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським організаціям і підприємствам” (від8 серпня 1995 р.), право на земельний пай отримали: · постійні працівники – члени КСП; · пенсіонери, які раніше працювали в КСП і залишились його членами незалежно від місця їх проживання; · військовослужбовці строкової служби, якщо вони не вийшли із КСП; · особи, направлені на навчання, якщо вони залишились членами КСП; · жінки, які перебували у відпустці через вагітність чи пологи або у відпустці по догляду за дитиною віком до 3-х років; · члени КСП, що обіймали виборні посади в органах державної влади або місцевого самоврядування, якщо збереження за ними членства було передбачено в статуті КСП.
←Попередня
Наступна→
1
2
3
Реформування земельних і майнових відносин власності
4
з
5
на основі
1
оцінок від
1
користувачів
|